kobieta rozmawia z pracownikiem banku

Czy po zastosowaniu SKD bank może odmówić świadczenia usług?

Rozważasz złożenie oświadczenia o zastosowaniu sankcji kredytu darmowego, ale obawiasz się negatywnych konsekwencji ze strony instytucji finansowej? Czy bank może odmówić dalszego świadczenia usług w takiej sytuacji|? W poniższym artykule postaramy się szczegółowo omówić tę kwestię.

Czy bank może odmówić obsługi po zastosowaniu SKD?

Bank nie może odmówić obsługi klienta wyłącznie z powodu złożenia oświadczenia o SKD. Czasami jednak niektóre instytucje finansowe utrudniają dalszą współpracę z klientem, który zdecydował się skorzystać z tego uprawnienia. Kredytobiorca powinien być świadomy swoich praw i w razie jakichkolwiek nadużyć, reagować.

Kiedy bank może odmówić świadczenia usług?

Istnieją jednak pewne sytuacje, w których bank może zakończyć współpracę z klientem, który złożył oświadczenie dotyczące sankcji kredytu darmowego. Decyzja ta musi być jednak oparta na obiektywnych przesłankach i nie stanowić formy odwetu za dochodzenie przez klienta swoich praw. Bank może odmówić świadczenia usług po wniesieniu przez kredytobiorcę pozwu o SKD, jeśli uzna, że relacja z nim może skutkować stratami finansowymi lub zwiększonym ryzykiem prawnym. Instytucja finansowa ma prawo odmówić klientowi nowych produktów lub wypowiedzieć inne umowy jeżeli ubiega się on o sankcję kredytu darmowego i opóźnia się ze spłatą pozostałych zobowiązań.

Niektóre banki posiadają też regulacje wewnętrzne, które mogą przewidywać zakończenie współpracy w przypadku wystąpienia klienta na drogę sądową. Instytucja finansowa może także odmówić świadczenia usług w przypadku podejrzenia, że klient nadużywa prawa lub składa nieuczciwe oświadczenia. Jeśli spór zyskuje rozgłos medialny, bank ma prawo zdecydować o ograniczeniu kontaktów biznesowych. Odmowa dalszych usług przez instytucję finansową może nastąpić również wtedy, gdy klient nie odpowiada na wezwania, nie aktualizuje danych lub nie dostarcza wymaganych informacji.

Bank jest zobowiązany do przedstawienia konsumentowi jasnego i konkretnego uzasadnienia swojej decyzji. Jeśli klient uważa, że odmowa świadczenia usług jest bezpodstawna lub stanowi formę odwetu za wniesienie pozwu o SKD, ma prawo złożyć skargę do odpowiednich instytucji nadzorczych.

Jakie są konsekwencje wniesienia pozwu o SKD ze strony banku?

Wniesienie pozwu przeciwko bankowi w związku z sankcją kredytu darmowego zazwyczaj prowadzi do negatywnej oceny zdolności kredytowej klienta. W sytuacji, gdy w ramach konfliktu prawnego konsument przestanie regulować raty do czasu rozstrzygnięcia sprawy, może dojść do zgłoszenia zadłużenia do rejestru BIK. Często utrudnia to korzystanie z innych produktów finansowych. Trwały konflikt prawny z bankiem może również pogorszyć relacje z tą instytucją i utrudnić dostęp do kolejnych usług, takich jak kredyt hipoteczny czy karta kredytowa.

Sam proces sądowy często też bywa czasochłonny i kosztowny, ponieważ obejmuje opłaty sądowe, koszty opinii biegłych i wynagrodzenie pełnomocnika. Kredytobiorcy, którzy zastanawiają się, jak zminimalizować konsekwencje w związku z SKD, mogą przed pozwaniem banku skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w sprawach konsumenckich i bankowych. Dokładna analiza dokumentów kredytowych, historii spłat i szans procesowych często pozwala realnie ocenić, czy wystąpienie na drogę sądową będzie dla konsumenta korzystne.

Z reguły wniesienie oświadczenia o sankcji kredytu darmowego nie powinno mieć wpływu na dalsze świadczenie usług przez bank. Chociaż instytucja finansowa nie może odmówić obsługi klienta z powodu SKD, skierowanie sprawy na drogę sądową często negatywnie wpływa na relację banku z danym kredytobiorcą. Wiele instytucji finansowych traktuje w takiej sytuacji klienta jako problematycznego.